Tuesday, November 30, 2010

ulser mulut menyerang lagi!!

assalamualaikum :)


entri kali ni, bukan la best sangat. tapi ianya sesuatu yang menyakitkan dan memeritkan diri ku ini selaku penghidap penyakit ulser mulut. sakit sangat wa cakap lu kalau kena ulser mulut nii. tak caya? korang tanya la sapesape yang pernah kena penyakit ini. korang tawu tak, betapa sakitnya untuk mengunyah makanan? pergh!! lagi perit dan sakit kalau makan makanan pedas atau panas. memang ouch! la sakitnyaa. aku memang kerap kena benda ni. hampir setiap bulan kena. sampai kawan aku cakap "eja, kau tak kena ulser ke bulan ni?"
ok,let check it out ape itu ulser mulut.


ape itu ulser mulut?
Ulser ialah tompokan putih di dalam mulut. Ia mungkin luka atau kudis yang terdapat di bahagian mulut iaitu di bahagian pipi, mulut dan lidah. tawu tak macam mana ghupenya?
.
.
.
.
.
.
bagi sesiapa yang taktahu ulser mulut, inilah dye

macam mana boleh ada ulser ni?
selalunya, aku kena ni adalah disebabkan aku tergigit bibir/gusi sendiri. makan nak nikmat je kan. hamek kau! tegigit. tetapi, ulser ini juga terjadi akibat kekurangan zat makanan, tekanan, atau kurang rehat.


dikatakan bahawa penyakit ini boleh dialami oleh sesiapa sahaja tanpa mengira kaum, bangsa, usia mahupun jantina. tetapi golongan wanita berisiko kerap menghidapinya terutamanya bagi wanita yang mengandung dan datang haid. ouh, patutlah hampir setiap bulan aku kena. period pun setiap bulan kan. no wonder la. tapi, takpuas hati betul lah. asyik wanita je yang berisiko. kan wanita kan? tak aci kan? haish! kalau korang nak tawu, ulser ini akan pulih dengan sendirinya dan kalau berulang pun [macam aku. kena hampir setiap bulan], ia tidaklah serious dan juga takkan berjangkit kepada sesiapa. that's why kalau kena ulser ni, aku buuat bodoh je. tak letak pun garam. tak pakai pun bonjela [gel untuk ulser]. dia akan hilang sendiri. tujuan letak gel tu adalah untuk mengurangkan kesakitan. 


garam? taknakkk!! sakitt!!!! :/

that's all.

4 comments:

farah said...

ugh saketnye ! sila pakai bonjela. dia dalam tiub kaler biru. biar tak sakit sgt

nabila faryzza said...

im sick of using that bonjela. dah selalu sangat pakai. sedap sangat bonjela tuu. HAHA

hamzah ian said...

arghh.. same ngan gua

nabila faryzza said...

yeah! seyp!seyp! HAHA :D