Sunday, July 31, 2011

Selamat menyambut bulan Ramadhan

Assalamualaikum :)


Esok dah start puasa, #kalau ikut kalendar la. Ape ape pun, kita tunggu je pengumuman puasa malam karang. Kalau betul esok puasa dan anak bulan telah pun kelihatan, malam ni dah start malam pertama kita bersolat terawih secara berjemaah. Aku dapat rasakan, puasa kali ini lebih best dari puasa tahun lepas sebab puasa tahun ini, aku berpuasa di rumah. :)

"Wahai orang orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu beramal"
(Surah al-Baqarah ayat 183)


Puasa merupakan salah satu rukun Islam yang lima. Maka, sebagai umat Islam, jalankanlah tanggungjawab kita sebagai umat Islam. Jangan cuba nak ponteng ponteng pula. Memang sedari kecil lagi kita telah didedahkan, ketika bulan Ramadhan ini, Sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta’ala mengkhususkan bulan Ramadhan dari bulan-bulan yang lainnya. Diantara kekhususan dan keutamaan Ramadhan antara lain:
  • Bau mulut orang yang berpuasa, lebih harum di sisi Allah, daripada minyak wangi kasturi.
  • Para malaikat sentiasa mendoakan ampunan bagi orang yang berpuasa sampai dia berbuka puasa.
  • Dibukanya pintu-pintu syurga dan ditutupnya pintu-pintu neraka.
  • Terdapat Lailatul Qadar, yaitu suatu malam yang lebih baik dari pada seribu bulan
  • Terdapat ampunan bagi orang yang berpuasa
  • Diikatnya syaithan
Maka dengan ini, saya ingin mengucapkan
Selamat menyambut bulan Ramadhan al-Mubarak. Semoga amal ibadah kita diterima Allah. Amin...

Jangan lupa niat puasa yea kawan kawan :)

psst : Puasa kat rumah, hari hari aku bangun sahur :)
okbai!

11 comments:

.izzati liyana. said...

selamat menyambut ramadhan. banyakkan amal kurangkan kontroversi. huhu. :)

Hans said...

selamat berpuasa
malam nh dah tarawih
:-)

muz said...

selamat menyambut ramadhan....

Far8 budak baik said...

hahaha aku pun hari hari
bagun sahur..pastu terawikh mesti
8 je..hahahaha =p
selamat berpuaser yerrrr

nabila faryzza said...

.izzati liyana.
cewahh. kurangkan kontroversi ea? ok, baiklah. hee :)

nabila faryzza said...

Hans ,
ha, tu laa. malam ni dah start berterawih dah. selamat berterawih dan berpuasa.

EkaBukanMakcikKau said...

aku dapat agak aku pose penuh tahun ni tapi ghupenye tak eh awal2 dah tak bleh pose . haktuihhhhh , selamat berpuasa tok kau .

PERKARA YANG KAU WAJIB KAU BUAT SEBELUM PUASA.KAU NAMPAK PUASA DISITU?INI BERMAKNA JIKA KAU TAK PUASA,DOSA KAU AKAN BERTAMBAH.FULAMAKKKKt

cik azeya said...

puasa kat rumah,


tidur, online, tidur, online.


grr.

Karukord Jagau's said...

selamat menjalani ibadah puasa (^__^)

Hans said...

jangan lupa cuba resipi Chef Hans yer
ekekekkeke

syrupmasin said...

selamat ramadan..puase dulu baru raye :D